Jak manažerské poradenství pomáhá firmám růst, rozvíjet lídry a kultivovat firemní prostředí
🧩 1. Když už nestačí instinkt: proč potřebujeme manažerské přehledy a řízení podle čísel
Ve firmách často narážíme na situaci, kdy rozhodování probíhá pocitově, nikoliv na základě dat. Například v menší pekařské firmě jsme zavedli měsíční reporting, který umožnil vedení pravidelně sledovat ekonomiku, vyhodnocovat ziskovost jednotlivých provozoven a upravovat provozní model. Díky tomu bylo možné zavřít nerentabilní pobočku, upravit otevírací doby a snížit tak ztráty, resp. zvýšit zisky.
Zároveň jsme nastavili komunikační most mezi účetní a vedením. Reporting se stal nejen kontrolním nástrojem, ale i podkladem pro strategická rozhodnutí.
🧠 2. Střední management jako páteř firmy
V jedné firmě o 70 zaměstnancích a 200 mil. Kč obratu,, která procházela transformací, jsme pomohli klientům najít nového obchodního ředitele i vedoucího výroby během několika měsíců. Předtím zůstávaly klíčové úkoly pouze na majiteli, což brzdilo rozvoj.
V další společnosti zabývající se fotovoltaikou jsme identifikovali úzká místa ve středním managementu, vytvořili nové týmy a zavedli systém pravidelných porad s jasnými vstupy a výstupy. To umožnilo lepší delegaci, kontrolu a předvídatelnost procesů.
Menší firmě o 30 zaměstnancích a 60 mil. Kč obratu, se stala kompetenční matice přidanou hodnotou – pomohla managementu zorientovat se v tom, kdo má jaké role, odpovědnosti a to v konkrétních činnostech. Je to živý dokument, se kterým dodnes pracují a postupně předávají kompetence a činnosti na druhé.
🌱 3. Když rosteme: rozvoj lidí – od mladých lídrů po vyhořelé zakladatele
V rodinné kosmetické firmě jsme poskytovali mentoring dceři zakladatelky. Začali jsme finančním řízením, postupně však mentoring přerostl v poradenství ohledně cenotvorby, asistence a tvorba podkladů při strategických rozhodování a organizačních změn.
V dalších firmách jsme podporovali mladé nástupce při přebírání firmy, nicméně v roli majitelů. Což znamenalo pochopení fungování firmy, tvorby zisku, čtení ve výkazech, práci s managementem a se strategií firmy.
Firmy však nejsou jen o majitelích a nejlepší pracovní síla je posouvat současné lidi nahoru. Zde často narážíme na provozní slepotu majitelů, kteří chtějí posouvat lidi, kteří se na pozici nehodí – typicky specialisti na vedoucí pozici.
🤝 4. Týmovost a firemní kultura: z chaosu k respektu
Ve firmě s 50 zaměstnanci jsme při auditu odhalili nízkou míru disciplíny, nejasnosti v zadávání úkolů a přetížení majitelů. Implementovali jsme systém porad podle jednotlivých úseků, definovali jsme vstupy, účastníky a výstupy každé porady. Ve firmě v potravinářství jsme pracovali s nefunkčním docházkovým systémem, kde si zaměstnanci sami manipulovali s příchody a odchody. Po zavedení systému kontroly, definování pravidel a důslednosti ve vyhodnocování nastala výrazná změna ve firemní kultuře. Bohužel zde lidé začali “poslouchat” až jakmile se jim sáhlo na peníze. Což odstartovalo další výzvu, a to je tuto kulturu posunout ze sebestředného myšlení na týmové. Proto se zavedly co 2 měsíce workshopy na rozvoj firemní kultury, častější setkávání zaměstnanců a postupně týmovost roste.
📈 5. Co si z toho odnést? Manažerská práce musí bavit
Vidíme to poměrně často. Ať už se jedná o otce zakladatele, kteří jsou velice zdatní potechnické stránce, dělali kvalitní produkty, vyrostli a vybudovali si tak jméno. Nicméně procesy a systém byl jejich hendikepem.
Mladá generace, která ve firmě pracuje od utlého věku nemá tušení nebo pokřivné představy o tom, co je to manažerská práce.
V obou případech je příčina daleko daleko předtím, než se jedná o řízení firmy. A tím je výchova, jakou jsme měli výchovu, jaké jsme měli vzory, co nás formovalo a co jsme považovali za normální.
Je potřeba si uvědomit, že to, co jsme dnes je výsledkem mnoha let předtím.
Pracujeme s výstupem. O to větší důraz bychom měli dávat formování naši budoucnosti.
Jaké vzory máme dnes? Jaké chceme mít? Jaké dovednosti chceme mít? Čím se chceme stát a čím určtiě ne.
📩 Získejte nezávaznou konzultaci o přípravě nové generace vlastníků