fbpx
 

Nejsou lidi, aneb kam se poděli zaměstnanci?

Za poslední rok jsem s majiteli firem absolvoval desítky jednání. Jejich cílem bylo najít prostor pro rozvoj jejich podnikání. Jestli existuje něco co měly téměř všechny společného, jsou to zaměstnanci. Především jejich akutní nedostatek. Společnosti, které mají potenciál využít současnou ekonomickou situaci k růstu, jsou limitováni nedostatkem zaměstnanců. Ty méně úspěšné zavírají krám. Existují však i výjimky potvrzující pravidlo. Jsou to lidí, kteří se nesmířili se současným stavem a hledají funkční řešení

Situace na trhu práce je tristní

Řeší to všichni. Klíčový zdroj ve firmách chybí, zaměstnanci. Situace je vážná. Na trhu práce chybí více než 120 tisíc zaměstnanců. Nezaměstnanost v České republice je nejnižší z celé EU. Průměr v Evropě 6,6%, u nás aktuálně 2,6%. To nejen omezuje potenciál firem k růstu, ale  velmi často existenčně ovlivňuje jejich samotný chod. Společně s extrémně rostoucí inflací, současný vývoj také tlačí na mzdové náklady ve firmách vzhůru. Růst nominální hrubé mzdy jen za poslední čtvrtletí dosahuje 5,7%. Kde vzít kvalitní lidi, udržet si je a motivovat k nadstandardním výkonům?

 

Buďte inspirací pro své zaměstnance.

Samotný přístup firmy a jejího vedení je klíčovým aspektem této problematiky. Jsou pryč doby, kdy lidem stačilo dát práci a zaplatit jim adekvátní mzdu. Lidé si vybírají zaměstnavatele nejen podle pracovních podmínek a honoráře. Zaměstnancům záleží na ambicích firmy a jejího vedení. Jaké je Vaše poslání? Co Vaše podnikání přináší společnosti? Je firma jen továrna na peníze, nebo sehrává důležitější roli? Investujete do technologického rozvoje firmy a vzdělávání zaměstnanců? Jak zodpovědně přistupujete k životnímu prostředí, obnovitelným zdrojům energií, či nakládání s odpady? Zaměstnanci chtějí svou prací přispívat společnosti a ve firmě se cítit dobře.

 

Online marketing, nejefektivnější náborová aktivita.

Firmy každoročně investují do marketingu až 10% svých rozpočtů s cílem získávání nových zakázek. Kolik však investují do získávání nových zaměstnanců? Na nabídky na úřadech práce, či pracovních portálech, Vaše cílová skupina nereaguje. Proč? Mají práci jinde. Účinné jsou proto stejné marketingové nástroje, které mají zaujmout Vaše klienty. 4 z 5ti Čechů tráví na internetu a především na sociálních sítích, více než 2 hodiny denně. Uživatelé na internetu o sobě, v podobě vyplněných profilů na sociálních sítích, vlastních, či sdílených příspěvcích, sami mnoho prozradí. Stejně tak jako cookies, které sbírají internetové prohlížeče. Jsou to cenné informace, které se dají velmi snadno využít pro cílení na konkrétní uživatele. Stačí jen zaujmout svou vizí a lidé se sami začnou o práci u Vás zajímat.

 

Ulov si svého zaměstnance.

Zpravidla u vedoucích a manažerských pozic je dnes velmi moderní i tzv. “headhunting”. Existuje celá řada společností zabývající se hledáním a oslovováním vhodných kandidátů, na míru obsazované pozici. Využívají rozvinuté sítě svých vlastních kontaktů, tak stejně jako jim není cizí přímo oslovovat kandidáty zaměstnaných u Vaší konkurence. Velmi účinným nástrojem pro “lovení lidí” je profesní sociální síť LinkedIN. Tady můžete zdarma oslovit široké publikum a navýšit svou šanci na úspěšný nábor. Čím dál více firem místo vlastních HR oddělení, či tradičních personálních agentur, využívají právě těchto možností k obsazení svým strategických pozic.

 

Když už není kde brát.

Máme tady i méně kvalifikované, avšak neméně důležité řemeslné, či dělnické profese. Pokud jste nenašli způsoby jak zefektivnit, či automatizovat činnosti, při kterých je potřeba více, či méně kvalifikované zaměstnance, je zde i další možnost. Tou je zaměstnávání zahraničních pracovníků. Na rozdíl od Česka se v zemích “třetího světa” je nezaměstnanost stále vysoká. Např. na Ukrajině přes 11% a průměrný výdělek činí méně než 9 tisíc korun. Tamní uchazeči o práci tak mají v zemích jako je Česká republika velký potenciál najít mnohem lépe placené zaměstnání a zabezpečit své rodiny. I proto neváhají pracovat s maximálním nasazením i 12 hodin denně, což o tuzemských zaměstnancích říct rozhodně nelze. Navíc díky programu MPO na podporu zaměstnávání zahraničních pracovníků je to snazší než kdy dříve.

 

Co zaměstnanci tedy chtějí? Recept na získávání schopných lidí spočívá v tom, je nadchnout a inspirovat pro práci u Vás. Když zvolíte správný přístup, lidé které hledáte si pak Vás najdou sami. Jak to máte ve firmě Vy? Jak moc kreativní jste při náboru zaměstnanců a jak se Vám to daří? Našli jste inspiraci a líbí se Vám jak nad touto problematikou uvažujeme? Zanechte nám na sebe kontakt a pojďme společně najít optimální řešení i pro Vás.

 

 

Jan Liška & Partneři, s.r.o.

Jsme tým finančních poradců z Ostravy, pro které je charakteristický lidský a inovativní přístup. Našim krédem je poskytovat nadstandardní služby běžným lidem. A daří se nám to. Vyzkoušejte naše služby a domluvte si nezávaznou vstupní konzultaci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jan Liška & Partneři, s.r.o.
Jsme skupina poradců a odborníků v oblasti podnikových a osobních financí. Našimi klienty jsou občané, malí a střední podnikatele či neziskové organizace.
Poskytujeme dostupné nadstandardní poradenství, které je dokonale komplexní.
NAŠE KANCELÁŘEKde nás najdete?
https://janliskapartneri.cz/wp-content/uploads/2021/09/jlp-ostrava-brno-640x291.png
28. října 3388/111, 702 00 Ostrava
Vlněna 5, 602 00 Brno
BUĎME V KONTAKTUSociální sítě
Sledujte nás, ať Vám neuniknou nejnovější informace ze světa financí a byznysu.