Na společnost finGOOD a jeho CEO Víta Edlera jsme narazili náhodou na jedné finanční konferenci v Ostravě. Většina zná projekt Zonky- ,,kde lidé půjčují lidem“. finGOOD je platforma, kde lidé půjčují českým firmám. Setkává se zde tedy poptávka firem po kapitálů (např. když se k nim banka otočí zády) a drobní investoři, kteří hledají zajímavý doplněk investičního portfolia a uložit jednotky procent jejich volných zdrojů.
Níže Vám přinášíme svěží rozhovor s Vítem Hutařem, CMO společnosti finGOOD.
Pro jakého klienta může být finGOOD zajímavý?
Z pohledu firmy, která hledá financování se jedná o společnosti SME tedy malé a střední firmy, pokud se na to budeme dívat z pohledu obratu, tak se jedná o firmy s obratem 10-250 mil. CZK/rok. Obecně je Fingood schopné financovat cross oborově, Fingood ale také pomáhá segmentově, například malým a středním developerům, a nebo nabízí speciální program pro e-commerce firmy – https://fingood.cz/cs/online/
Co bylo tím hlavním důvodem poskytovat P2B půjčky a investice?
Naší misí je pomáhat malý a středním podnikatelům, sami jsme podnikatelé a víme, jak k financování tohoto segmentu přistupují banky a jak často se liší „reklamní úvěr“ od toho skutečného, pokud ho firma získá. Fingood je zde, aby pomáhal Českým skvělým firmám a podnikatelům, jedná se o segment, který je opomíjený a přitom je strašně důležité, aby tento segment podnikání rostl.
Kdy se jako klient, který hledá zdroje, dozvím, zda mi investoři půjčí?
U každého klienta děláme vstupní analýzu. Z této analýzy nám vyplyne úroková míra, výše úvěru a délka splácení. Pak je na klientovi jestli úvěr přijme a nebo nepřijme. U každého úvěru pak nastavujeme nejen cílovou částku, ale také tzv. MAČ tedy Minimální Akceptovatelnou Částku, která je většinou stanovena na 50-70% cílové částky a stále dokáže podnikateli pomoct. Zatím se nám podařilo vybrat tuto částku ve 100 % případů.
Musí potom klient něco dokládat? Např. účel, daňové přiznání..
V rámci analýzy klienta zkoumáme jeho Finanční výkazy, jeho business plán, v případě segmentového financování (například e-commerce) jsou to ještě e-commerce data. Kombinujeme, zkušenost a technologie a algoritmy a z toho nám „vypadne“ co můžeme klientovi nabídnout a co budeme potřebovat.
Jako investor, od kolika mohu investovat a jak potom probíhá výplata výnosů?
Spodní hranice investice je 5000,- Kč, horní hranice není omezená. Vždy, ale investorům doporučujeme rozdělit svou investiční částku. I když je náš default rate nižší než 3% a dále pracujeme na jeho snižování, vždy je zde určité riziko jako při každém investování.
Výplata probíhá 1x měsíčně, v případě anuitního splácení dostává investor v měsíčních splátkách jistinu + úrok v případě balonové splátky (vždy zajištěné nemovitostí) dostává v měsíčních intervalech investor splátku úroku a na konci úvěrového období splátku jistiny. Jelikož jsme také investoři, chceme aby tento způsob byl velmi blízko pasivnímu příjmu pro každého našeho investora.
Jaké dva nejzajímavější projekty si pamatujete, které jste financovali?
Každý projekt, který financujeme má svůj specifický příběh a je něčím zajímavý. Je silně inspirující mluvit s českými podnikateli a poslouchat jejich příběhy budování podnikání. Těžko se vybírají 2 nejzajímavější projekty, máme projekty, které jsou extrémně zajímavé svým příběhem a nebo projekty, které jsou zajímavé svým zhodnocením (například odfinancování 1 mil. CZK za 6 min.). Každý investor si u nás vybere svůj obor a nebo podnikání, které je mu blízké. Nerad bych zde uváděl, že jeden projekt je zajímavější než druhý, všechny je máme rádi… 🙂
Na závěr
To, co nás zaujalo byla průměrná investice na jeden projekt. Pokud si otevřete stránku s projekty (https://fingood.cz/cs/projekty/), tak zjistíte, že průměrná investice posledních projektů se pohybuje +/- 30 000 Kč.
Úroky z investice jsou atraktivní, ale lidská hamižnost není zrovna přítel investování. 🙂 Proto je potřeba respektovat rizika a ideálně se poradit svým poradcem, kolik investovat a zda chápete všechna rizika.
Zajímá Vás investice do českých firem?
Kontaktujte nás a poradíme Vám s nastavením portfolia.
Z pohledu firmy je atraktivní mít nebankovní možnost a lidi, kteří se zajímají o Váš byznys, protože sami podnikají. Mnohdy neúspěchem bankovního financování je fakt, že o něm rozhoduje bankéř, který nepodnikal.
Proto tuto možnost oceňujeme, např. pro případy, kdy je to otázka získání klíčové zakázky nebo situace, kde úrok nehraje roli.